Placing Nostalgia: Affect and Photography in the New Saskatchewan

Authors

  • Vera Saltzman
  • Valerie Zink
  • Jon Pertychyn York University

DOI:

https://doi.org/10.17742/IMAGE.NBW.7-1.3

Abstract

Abstract | The old social-democratic Saskatchewan has died. In its place, a neoliberal New Saskatchewan has taken hold over culture, politics, emotions, and the economy. This article situates the photography of Saskatchewan-based photographers Valerie Zink and Vera Saltzman within this shift to the oil-based neoliberal economies of the New Saskatchewan. I argue that Zink and Saltzman both work reparatively against the future-oriented place-making strategies of neoliberalism, constructing new affective economies through a critical engagement with nostalgia. Placed side by side, Zink’s and Saltzman’s photographs remind us of the place of Indigenous peoples and the importance of water to the flourishing of life. Their photographs develop an alternative affective economy in which the circulation of nostalgia as both a spatial and temporal affect unsticks optimism from neoliberalism, scrambles its neat teleologies, collapses regional distinctions, and accounts for the human and environmental cost of the New Saskatchewan’s unbridled optimism. By playing with and placing nostalgia, Zink and Saltzman invert the New Saskatchewan’s future-orientation, producing an alternative affective economy attentive to those left out of the New Saskatchewan.

Résumé | L’ancienne Saskatchewan socio-démocrate est morte. A sa place une Saskatchewan néolibérale a pris en main la culture, la politiques les émotions et l’économie. Cet article met en contexte les œuvres des photographes saskatchewanaises Valerie Zink et Vera Saltzman au cœur de ce changement vers une économie néolibérale reposant sur l’industrie du pétrole dans cette nouvelle Saskatchewan. J’avance que Zink et Saltzman utilise une approche reparative dans leurs œuvres, contre les stratégies de construction d’espace tournées vers le futur du néolibéralisme et construisent de nouvelles économies affectives à travers un engagement critique avec le concept de nostalgie. Mises côte à côte, les images de Zink et Saltzman nous rappellent la place des peuples autochtones et l’importance de l’eau dans l’épanouissement de la vie. Leurs images développent une économie affective alternative dans laquelle la circulation de la nostalgie en tant qu’affect spatial et temporel ôte tout optimisme au néolibéralisme, chamboule ses téléologies bien nettes, détruit ses distinctions régionales et prend en considération les couts humains et environnementaux de l’optimisme sans limite de la nouvelle Saskatchewan. En mettant en contexte et en jouant avec la nostalgie, Zink et Saltzman renversent l’orientation vers le futur de la nouvelle Saskatchewan et produisent une économie affective alternative qui portent attention à ceux qui sont laissés de côté.

Author Biography

Vera Saltzman

Vera Saltzman, a graduate of the School of the Photographic Arts: Ottawa, focuses her attention on issues of identity and development of a “sense of place,” the passage of time and fragility of life. She won an Applied Arts Award recognizing creative excellence for her series Sue and Winnie and was a runner up in the Creative Quarterly: Journal of Art and Design for her series Cry of the Lake Dwellers. Her work has been featured by The Atlantic, Ottawa Magazine, Black & White Magazine, and Photo Life. Currently living in Saskatchewan, she is represented by SLATE Fine Art Gallery in Regina. | Vera Saltzman, diplômée de l’école des arts photographiques d’Ottawa, concentre son attention sur les problèmes identitaires et le développement d’un « sens du lieu », le passage du temps et la fragilité de l’existence. Elle a remporté un prix des arts appliqués en reconnaissance de l’excellence créative de sa série Sue et Winnie et a été finaliste dans la revue Creative Quarterly : Journal of Art and Design pour sa série Pleurs des habitants du lac. Ses œuvres ont été publiées dans The Atlantic, Ottawa Magazine, Black & White Magazine et Photo Life. Vivant en Saskatchewan, elle est représentée par SLATE Fine Art Gallery à Régina.

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Published

2016-11-23

How to Cite

Saltzman, V., Zink, V., & Pertychyn, J. (2016). Placing Nostalgia: Affect and Photography in the New Saskatchewan. Imaginations: Journal of Cross-Cultural Image Studies, 7(1), 22–41. https://doi.org/10.17742/IMAGE.NBW.7-1.3