Border Lines and Crossing Points: A Response to Andreas Rutkauskas’ Photographs of the Canadian-U.S. Border

Authors

  • Andreas Rutkauskas
  • Karla McManus

DOI:

https://doi.org/10.17742/IMAGE.NBW.7-1.11

Abstract

Abstract | Written in response to the project Borderline by photographer Andreas Rutkauskas, this essay reflects on the historic, cultural, political, and geographical tensions visually and viscerally experienced along the Canada-US border. Both as an emblem and physical manifestation of the modern nation-state that maintains its authority through the control and surveillance of its boundary, the Canada-US borderline evokes questions about vernacular and official land use, indigenous and settler territorial rights, and the cultural identity inherent in place. Responding to the border points as fraught cultural spaces, Rutkauskas uses his camera to reflect on the visual and spatial similarities—and outright banal ordinariness—found along the vast boundary. Focusing on the western-Canadian portion of the Borderline series, this essay understands Rutkauskas’s photographs as a reflection on the continued human transformation of the landscape. Ultimately, this project provokes the viewer to ask what it means to share an environment divided not by ecology, architecture, or ethnicity but by the arbitrariness of national authority.

Résumé | Écrit en réponse au projet Borderline du photographe Andreas Rutkauskas, cet essai est une réflexion sur les tensions historiques, culturelles, politiques et géographiques visuellement et viscéralement vécues le long de la frontière Canda-États-Unis. A la fois un emblème et une manifestation physique de la nation-état moderne qui maintient son autorité à travers le contrôle et la surveillance de ses frontières, la frontière entre le Canada et les États-Unis soulèvent des questions sur l’utilisation du sol officielle et vernaculaire, les droits autochtones et les droits des colons en rapport avec le territoire et l’identité culturelle inhérente. Considérant les points de passage entre frontières comme des espaces culturels tendus, Rutkauskas utilise son objectif pour réfléchir aux similarités visuelles et spatiales- et à l’ordinaire banal- que l’on trouve au long de cette vaste frontière. En se concentrant sur la section de la série Borderline qui porte sur l’ouest canadien, cet essai interprète les images de Rutkauskas comme une réflexion sur l’intervention humaine constante sur l’environnement. Ultimement ce projet pousse le spectateur à découvrir ce que signifie partager un environnement séparé non par l’écologie, l’architecture ou l’ethnicité mais par une autorité nationale arbitraire.

Author Biographies

Andreas Rutkauskas

Andreas Rutkauskas lives and works in Kelowna, BC. Using photography, video, and mapping, Rutkauskas’ work addresses the effect of various technologies on the perception and development of landscapes. He explores the impact of internet-based research on wilderness recreation, cycles of industrialization and deindustrialization in Canada’s oil patch, and the subtle technologies used to survey the Canada/US border. | Andreas Rutkauskas vit et travaille à Kelowna. Le travail de Rutkauskas étudie l’impact de diverses technologies sur la perception et le développement des paysages par le biais de la photographie, la vidéo et la cartographie. Il explore l’impact de la recherche digitale sur les loisirs en plein air, les cycles d’industrialisation et de de désindustrialisation dans le secteur pétrolier canadien et les technologies discrètes utilisées pour contrôler la frontière Canada/États-Unis.

Karla McManus

Karla McManus is an art historian and visual theorist who specializes in the study of photography and the environmental imaginary. Karla completed her PhD on the study of contemporary eco-photography at Concordia University in 2015. Currently a SSHRC Postdoctoral Fellow at Queen’s University (2015-2017), Karla is researching the work of mid-20th-century wildfowl photographer Lorene Squire, as seen in the HBC magazine The Beaver. Karla is a founding member of the Canadian Photography History/Histoire de la photographie canadienne, a digital humanities research initiative. Karla’s writing can be found in publications including the Journal of Canadian Art History (forthcoming), Captures, the Journal of Canadian Studies, and Intermédialités. | Karla McManus est une historienne de l’art et une théoricienne visuelle spécialisée dans la photographie et l’imaginaire environnementale. Karla a obtenu un doctorat en éco photographie de l’Université Concordia en 2015.  Dans le poste de post doctorant qu’elle occupe à l’Université Queens, Karla fait de la recherche sur le travail de la photographe du milieu du 20eme siècle, Lorene Squire, comme vu dans le journal, The Beaver. Karla est l’un des membres fondateurs de Canadian Photography History/Histoire de la photographie canadienne, a digital humanities research initiative. Ses écrits ont été publiés dans des publications telles que la Revue de l’histoire de l’art canadien (à venir), Captures, la Revue d’études canadiennes et Intermédialités.

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Published

2016-11-23

How to Cite

Rutkauskas, A., & McManus, K. (2016). Border Lines and Crossing Points: A Response to Andreas Rutkauskas’ Photographs of the Canadian-U.S. Border. Imaginations: Journal of Cross-Cultural Image Studies, 7(1), 142–151. https://doi.org/10.17742/IMAGE.NBW.7-1.11