DisAppearances on a Highway: A Model Drive
DOI:
https://doi.org/10.17742/IMAGE.NBW.7-1.12Abstract
Abstract | Dis/Appearances on a Highway constructs elements of a road trip from Vancouver to Stewart, BC. Juxtaposing fragments of text describing a personal narrative with photographs of the landscape that appear to be taken from the secure distance of a car, the work explores a terrain experienced as an otherness. The highway does not offer its user an idealized countryside or untouched wilderness but is instead an artery running up the province, around which clusters of towns present grim motels, abandoned mines, and churches. For this driver, the mountains grow into a foreboding presence.
At first glance, the photography in Dis/Appearances could be read as unassuming snapshots, but there is a fraudulence and playfulness in their construction. By disrupting the traditional road-trip snapshot with the illusory layer of the model windshield, the images create a fictional subjectivity. In Dis/Appearances, the vastness of western Canada does not signify the journey of an adventurer, but rather an unstable relationship negotiated through the window of an ever-transient vehicle.
Résumé | Dis/Appearances on a Highway met en scène les éléments d’un voyage en voiture de Vancouver à Stewart, en Colombie Britannique. En juxtaposant des extraits de textes décrivant une histoire personnelle avec des images de paysages qui semblent avoir été prises depuis l’intérieur d’une voiture, cette œuvre explore un espace perçu comme une altérité. L’autoroute n’offre pas à ses usagers un paysage rural idéalisé ou une nature intacte mais plutôt une artère traversant la province et autour de laquelle de petites villes exhibent des motels lugubres et des mines et églises abandonnées. Pour ce conducteur, les montagnes sont une présence menaçante à l’horizon.
A première vue, la photographie de Dis/Appearances pourrait être perçue comme une série d’images sans prétention si ce n’était pour la fraude et l’aspect ludique que l’on voit dans leur construction. En bousculant les normes des images d’un voyage en voiture traditionnel par le biais d’un pare-brise illusoire, les images créent une subjectivité fictive. Dans Dis/Appearances, les vastes étendues de l’Ouest canadien ne rappellent pas le périple d’un aventurier mais plutôt une relation instable naviguée au travers des vitres d’un véhicule en mouvement perpétuel.
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