The Scene and the Unseen: Mapping the (Affective) Rhythms of Wellington and Copenhagen

Authors

  • Katie Rochow
  • Geoff Stahl

DOI:

https://doi.org/10.17742/IMAGE.VOS.7-2.7

Abstract

Abstract | The idea of rhythm has figured as a key conceptual and empirical motif in current research on urban space, place, and everyday life. This article offers a way of capturing, understanding, and interpreting the multifaceted rhythmical layout of urban spaces. It implements a rhythmanalytical methodology that draws on participant-generated photographs and mental maps as analytical tools in order to provoke compelling depictions of musical activity in the city. Based on current ethnographic fieldwork in the urban spaces of Wellington (Aotearoa/New Zealand) and Copenhagen (Denmark), this article proposes a fruitful technique of experience and experiment that seeks to recognise the interwovenness of socialities, atmospheres, object, texts, and images in people’s everyday lives and in this way affords opportunities for attending to the multiple rhythms underlying music-making in the city.

Résumé | L’idée du rythme a été utilisée comme concept clé et motif empirique en recherche récente sur les espaces urbains et dans la vie quotidienne. Cet article apporte une méthode pour capturer, comprendre et interpréter les structures rythmiques complexes des espaces urbains. En introduisant une méthodologie rythmanalitique, cette méthode s’appuie sur des photographies et des cartes cognitives fournies par des participants comme outil analytique pour dépeindre l’activité musicale d’une ville. À partir d’une étude ethnographique sur les espaces urbains de Wellington (Aotearoa/Nouvelle Zélande) et de Copenhague (Danemark), cet article propose une technique expérimentale riche qui cherche à reconnaître les interconnections des milieux sociaux, des ambiances, des objets, des mots et des images dans la vie courante de chacun et offre ainsi une chance de suivre les rythmes multiples sous-jacent à la création musicale dans une ville.

Author Biographies

Katie Rochow

Katie Rochow is completing her PhD in Media Studies at Victoria University of Wellington, New Zealand. Her research focuses on the spatial dynamics of local music-making in Wellington and Copenhagen. Katie holds a Master of Social Sciences in Media and Communication Studies from Uppsala University, Sweden.

Katie Rochow effectue sa thèse en science des medias à l’Université Victoria de Wellington en Nouvelle Zélande. Ses recherches se concentrent sur les dynamiques spatiales des scènes musicales de Wellington et Copenhague. Katie a un Master en Science Sociale des Medias et de la Communication obtenu à l’Université d’Uppsala en Suède.

Geoff Stahl

Geoff Stahl is a Senior Lecturer in Media Studies at Victoria University of Wellington, New Zealand. His research focuses on scenes and subcultures. His publications include Understanding Media Studies (OUP, 2009), Poor, But Sexy: Reflections on Berlin Scenes (Peter Lang, 2014), and Made in Australia and New Zealand: Studies in Popular Music (forthcoming, Routledge, 2017).

Geoff Stahl est maitre de conférence en Science des Medias a l’Université Victoria de Wellington en Nouvelle Zélande. Ses recherches se concentrent sur les scènes et sous-cultures. Il est l’auteur de “Understanding Media Studies” (OUP, 2009) “Poor, But Sexy: Reflections on Berlin Scenes” (Peter Lang, 2014), and “Made in Australia and New Zealand: Studies in Popular Music (en cours de publication, Routledge, 2017).

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Published

2017-03-17

How to Cite

Rochow, K., & Stahl, G. (2017). The Scene and the Unseen: Mapping the (Affective) Rhythms of Wellington and Copenhagen. Imaginations: Journal of Cross-Cultural Image Studies, 7(2), 124–141. https://doi.org/10.17742/IMAGE.VOS.7-2.7