Drones Caught in the Net

Authors

  • Adam Fish
  • Bradley Garrett
  • Oliver Case

DOI:

https://doi.org/10.17742/IMAGE.LD.8.2.8

Abstract

Abstract | This short experimental essay reflects upon our video Points of Presence. In producing the video we used unmanned aerial drones to visually and vertically examine undersea fibre-optic cables of the North Atlantic. We reflect upon how the drone’s flying technologies allow pilots to creatively engage with the atmospheric element. We argue that the drone’s optical and object-avoidance technologies share similarities with the mammalian senses. In concluding, we examine how drones and information infrastructures reflect each other as complex and imperfect systems designed to extend the human body and senses across geographies.

Résumé | Ce court essai expérimental se penche sur notre vidéo Points of Presence. En produisant la vidéo, nous avons utilisé des véhicules aériens sans pilote pour examiner visuellement et verticalement les câbles de fibres optiques sous-marins de l’Atlantique Nord. Nous réfléchissons à la façon dont les technologies de navigation du drone permettent aux pilotes d’interagir de manière créative avec l’aspect atmosphérique. Nous soutenons que les technologies optiques et d’évitement des objets du drone partagent des similitudes avec les sens des mammifères. En conclusion, nous examinons comment les drones et les infrastructures d’information se reflètent comme des systèmes complexes et imparfaits conçus pour prolonger le corps humain et les sens à l’échelle de la planète.

Author Biographies

Adam Fish

Adam Fish is cultural anthropologist, video producer, and senior lecturer in the Sociology Department at Lancaster University. He employs ethnographic and creative methods to investigate how media technology and political power interconnect. Using theories from political economy and new materialism, he examines digital industries and digital activists. His book Technoliberalism (Palgrave Macmillan, 2017) describes his ethnographic research on the politics of internet video in Hollywood and Silicon Valley. His co-authored book After the Internet (Polity, 2017) reimagines the internet from the perspective of grassroots activists and citizens on the margins of political and economic power.

Adam Fish est un anthropologue culturel, un producteur vidéo et un maître de conférences au Département de sociologie de l’Université de Lancaster. Il emploie des méthodes ethnographiques et créatives pour étudier comment la technologie des médias et le pouvoir politique s’interconnectent. En utilisant des théories de l’économie politique et du nouveau matérialisme, il examine les industries et activistes numériques. Son livre Technoliberalism (Palgrave Macmillan, 2017) décrit sa recherche ethnographique sur la politique des vidéos Internet à Hollywood et Silicon Valley. Il est coauteur du livre After the Internet (Polity, 2017) qui réinvente l’Internet du point de vue des activistes de terrain et des citoyens en marge du pouvoir politique et économique.

Bradley Garrett

Bradley Garrett is a social geographer at the University of Sydney. With a focus on cities, society, and infrastructure, Brad’s work spans the range of human geography. As an ethnographer, his primary research method is immersive participation, but he is also an advocate for and practitioner of “experimental” or “creative” geographies—telling ethnographic stories through audio/visual outputs in addition to writing. Brad is the author of four books, including Explore Everything: Place-Hacking the City (Verso, 2013), and is currently working on a book entitled Bunker: the Architecture of Dread, on communities preparing for the apocalypse.

Bradley Garrett est un géographe social à l’Université de Sydney. En mettant l’accent sur les villes, la société, et l’infrastructure, le travail de Brad couvre l’éventail complet de la géographie humaine. En tant qu’ethnographe, sa principale méthode de recherche est la participation immersive, mais il est également un défenseur et praticien des géographies « expérimentales » ou « créatives », en racontant des histoires ethnographiques par des réalisations audio et visuelles en plus de l’écriture. Brad est l’auteur de quatre livres dont Explore Everything: Place-Hacking the City (Verso, 2013) et travaille actuellement sur un livre intitulé Bunker: the Architecture of Dread, sur les communautés qui se préparent à l’apocalypse.

Oliver Case

Oliver Case is a recent graduate of the HighWire PhD programme at Lancaster University. His research concerns the post-cinematic experience of time and environment. As an artist and filmmaker, Case employs practice-based research and contributory methods to explore radical new strategies for understanding and applying the “networked image.” Current work focuses on fostering communication around sustainability, energy systems, and climate change.

Oliver Case est un diplômé récent du programme de doctorat HighWire de l’Université de Lancaster. Ses recherches portent sur l’expérience postcinématographique du temps et de l’environnement. En tant qu’artiste et cinéaste, Case utilise une recherche axée sur la pratique ainsi que des méthodes de contribution pour explorer de nouvelles stratégies radicales pour comprendre et appliquer « l’image en réseau ». Son travail actuel se concentre sur la promotion d’un dialogue autour du développement durable, des systèmes énergétiques, et des changements climatiques.

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Published

2018-09-06

How to Cite

Fish, A., Garrett, B., & Case, O. (2018). Drones Caught in the Net. Imaginations: Journal of Cross-Cultural Image Studies, 8(2), 74–79. https://doi.org/10.17742/IMAGE.LD.8.2.8