Chasing the Literature Phenomenon : A Plastic and Technical Perspective of the Text

Authors

  • Margot Mellet

DOI:

https://doi.org/10.17742/IMAGE29696

Abstract

The following reflection proposes to shift the perspective on literary matters by reexamining the question of the ontology of literature based on the materiality of the text (its technical, media, and editorial arrangements). The identification of the phenomenon of literature, an ongoing issue in literature over the ages (up to digital literature), raises questions about the realities of a number of categories (readable, visible, audible) and systems of antinomy (substance/form, matter/meaning), opening up a much wider discussion of matter in the world. By studying a number of intellectual approaches that investigate porosities between medium and inscription (the theories of media studies and the new materialism) and a number of creations that enhance the medial part of the text (Balzac’s Physiologie du mariage, Mallarmé’s Un Coup de dés jamais n’abolira le hasard and Carson’s Nox), the article seeks to dismantle the essence of the phenomenon of literature into a diversity of agencies and a multitude of plastic practices.

Author Biography

Margot Mellet

Margot Mellet is a PhD student in French Literature at the Université de Montréal in Research and Creation. Her research focuses on the "thickness" of writing: at the crossroads of media and digital humanities studies, she explores notions such as machine, factory of knowledge and matter. Project coordinator at the Canada Research Chair in Digital Textualities, she is also a student member of CRIalt (Centre de Recherches Intermédiales sur les arts, les lettres et les techniques) and a member of the Comparative Materiality Research Group: Media, Literature and Theory of the Canadian Comparative Literature Association.

References

’Rourke, Meghan. « The Unfolding ». The New Yorker, juillet 2010.

Anderson, Sam. « Family Album: Anne Carson’s Deeply Moving Scrap Heap ». New York Magazine, avril 2010.

Balzac, Honore de. La comedie humaine X: Etudes Philosophiques, II Etudes Analytiques. Librairie Gallimard, 1950.

Balzac, Honoré de, et al. Correspondance. Gallimard, 2006.

Barad, Karen Michelle. Meeting the universe halfway: quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Duke University Press, 2007.

Benjamin, Walter, et al. L’oeuvre d’art à l’époque de sa reproductibilité technique: version de 1939. Gallimard, 2007.

Bennett, Jane. Vibrant matter: a political ecology of things. Duke University Press, 2010.

Bonnet, Gilles. Pour une poétique numérique: littérature et Internet. Hermann, 2017.

Bradshaw, Bethany. « The Work of Art in the Age of Technological Translation: The Materiality of Anne Carson’s Nox ». Free Verse, nᵒ 23, 2013.

Cendrars, Blaise, et Sonia Delauney. La prose du Transsibérien et de la Petite Jehanne de France. Édition des Hommes Nouveaux, 1913.

Cendrars, Miriam. Blaise Cendrars: la vie, le verbe, l’écriture. Éd. revue, corrigée, augmentée, Denoël, 2006.

Christin, Anne-Marie. L’image écrite, ou, La déraison graphique. Flammarion, 1995.

Christin, Anne-Marie. Poétique du blanc: vide et intervalle dans la civilisation de l’alphabet. Nouvelle éd. revue et augmentée, Vrin, 2009.

Dyens, Ollivier. Enfanter l’inhumain: le refus du vivant. Triptyque, 2012.

Fassié, Pierre. « INTERPRÉTATIONS DU CRYPTOGRAMME DE LA "PHYSIOLOGIE DU MARIAGE" (MÉDITATION XXV) DE BALZAC ». Romance Notes, vol. 24, nᵒ 3, 1984, pp. 249-53, http://www.jstor.org/stable/43801959.

Faure, Elie, et Martine Courtois. Histoire de l’art. L’esprit des formes. Gallimard, 1991.

Gamble, Christopher N., et al. « WHAT IS NEW MATERIALISM? » Angelaki-journal of The Theoretical Humanities, vol. 24, nᵒ 6, novembre 2019, pp. 111-34, https://doi.org/10.1080/0969725X.2019.1684704.

Heidegger, Martin. The question concerning technology, and other essays. Garland Pub, 1977.

Herrenschmidt, Clarisse. Les Trois Écritures: Langue, Nombre, Code. Gallimard, 2007.

Kittler, Friedrich A. Aufschreibesysteme 1800, 1900. 3., vollst. überarb. Neuaufl, Fink, 2003.

Kittler, Friedrich A. Discourse networks 1800/1900. Stanford University Press, 1990.

Kittler, Friedrich A. Gramophone, film, typewriter. Stanford University Press, 1999.

Larrue, Jean-Marc. « De l’intermédialité à l’excommunication ». Cahiers d’Études Germaniques, vol. 1 volume, nᵒ 79, novembre 2020, pp. 31-48, https://doi.org/10.4000/ceg.12226.

Larrue, Jean-Marc, et Marcello Vitali-Rosati. Media do not exist : performativity and mediating conjunctures. Institute of Network Cultures, 2019, https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/22937.

MacDonald, Tanis. « Night in a Box: Anne Carson’s Nox and the Materiality of Elegy ». Material Cultures in Canada, Wilfried Laurier UP, 2015, pp. 51-64.

Mallarmé, Stéphane, et Tipor Papp. Un coup de dés jamais n’abolira le hasard. Édité par Mitsou Ronat, Change errant, 1981.

Manovich, Lev. The language of new media. MIT Press, 2001.

Martinuik, Lorraine. « A Careful Assemblage ». Jacket2, vol. 8, décembre 2011.

McLuhan, Marshall. Understanding media: the extensions of man. 1st MIT Press ed, MIT Press, 1994.

McPherson, Tara. Feminist in a software lab: difference + design. Harvard University Press, 2018.

Mellet, Margot. « Mais étaient-ce des signes ? ». Revue Fémur, vol. 7, juin 2023.

Mellet, Margot. Manifeste des petites mains. septembre 2021, https://blank.blue/meditions/manifeste-des-petites-mains/.

Merzeau, Louise. Entre évènement et document : vers l’environnement-support. 2014, http://cahiers.sfsic.org/sfsic/index.php?id=771.

Miller, Peter, éditeur. Cultural Histories of the Material World. University of Michigan Press, 2013, https://doi.org/10.3998/mpub.5927536.

Monjour, Servanne. « Le modèle anamorphique ». Mythologies postphotographiques, Les Ateliers de [sens public], 2018, http://parcoursnumeriques-pum.ca/10-mythologies/​https://www.parcoursnumeriques-pum.ca/10-mythologies/chapitre12.html.

Monjour, Servanne, et al. « Le fait littéraire au temps du numérique ». Sens public, nᵒ 1229, décembre 2016, http://sens-public.org/articles/1224/.

Motion, Andrew. The cinder path. Faber, 2010.

Mouralis, Bernard, et Anthony Mangeon. Les contre-littératures. Hermann, 2011.

Nail, Thomas. Being and motion. Oxford University Press, 2019.

Palleau-Papin, Françoise. Nox: Anne Carson’s Scrapbook Elegy. mai 2014, https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00996806.

Petit, Victor, et Serge Bouchardon. « L’écriture numérique ou l’écriture selon les machines. Enjeux philosophiques et pédagogiques ». Communication & langages, vol. 191, nᵒ 1, 2017, p. 129-48, https://doi.org/10.3917/comla.191.0129.

Sehgal, Parul. « Evoking the Starry Lad Her Brother Was ». The Irish Times, mars 2011.

Šklovskij, Viktor Borisovič, et Régis Gayraud. L’art comme procédé. Éd. Allia, 2008.

Souchier, Emmanuël. « Le carnaval typographique de Balzac. Premiers éléments pour une théorie de l’irréductibilité sémiotique ». Communication langages, vol. 185, nᵒ 3, 2015, pp. 3-22, https://www.cairn.info/revue-communication-et-langages1-2015-3-page-3.htm.

Souchier, Emmanuël. « L’image du texte pour une théorie de l’énonciation éditoriale ». Les cahiers de mediologie, vol. 6, nᵒ 2, 1998, pp. 137-45, https://www.cairn.info/revue-les-cahiers-de-mediologie-1998-2-page-137.htm.

Stang, Charles M. « “Nox,” or the Muteness of Things ». Havard Divinity Bulletin, vol. 40, nᵒˢ 1-2, 2012.

Sze, Gillian. « The Consolatory Fold: Anne Carson’s Nox and the Melancholic Archive ». Studies in Canadian Literature / Études en littérature canadienne, vol. 44, nᵒ 1, 2019, p. 66-80, https://doi.org/10.7202/1066499ar.

Vitali-Rosati, Marcello. Éloge Du Bug. La Découverte, 2024.

Vitali-Rosati, Marcello. « Le fait numérique comme « conjonctures médiatrices » ». Communication et langages, Presses universitaires de France, 2021, pp. 155-70, https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/25755.

Vitali-Rosati, Marcello. « Mais où est passé le réel ? Profils, représentations et métaontologie ». Muse Medusa, 2018, https://musemedusa.com/dossier_6/vitali-rosati/.

Vitali-Rosati, Marcello, et Marcello Vitali-Rosati. What is editorialization? janvier 2016, http://sens-public.org/articles/1059/.

Wurth, Kiene Brillenburg. « Re-Vision as Remediation: Hypermediacy and Translation in Anne Carson’s Nox ». Image [and] Narrative, vol. 14, nᵒ 4, 2013, pp. 20-33.

Zacklad, Manuel. Réseaux et communautés d’imaginaire documédiatisées. Peter Lang, 2007, https://archivesic.ccsd.cnrs.fr/sic_00180185.

Zacklad, Manuel. « Transactions communicationnelles symboliques: innovation et création de valeur dans les communautés d’action ». A paraître in, Lorino, P., Teulier, R. (2005), « Entre la connaissance et l’organisation, l’activité collective », Maspéro, Paris., janvier 2005, https://archivesic.ccsd.cnrs.fr/sic_00001326.

Downloads

Published

2023-12-18

How to Cite

Mellet, M. (2023). Chasing the Literature Phenomenon : A Plastic and Technical Perspective of the Text. Imaginations: Journal of Cross-Cultural Image Studies, 14(2), 41–76. https://doi.org/10.17742/IMAGE29696