Songlines, not Stupor: Cheryl L’Hirondelle’s nikamon ohci aski: songs because of the land as Technological Citizenship on the Lands Currently Called “Canada”

Authors

  • Jessica Jacobson-Konefall University of Toronto
  • May Chew
  • Daina Warren

DOI:

https://doi.org/10.17742/IMAGE.MA.8.3.5

Abstract

Abstract | Marshall McLuhan’s ideas have been foundational in shaping understandings about the role of media and mediation in landscape, identity, and nationhood. At the same time, his theories remain tethered to a liberal humanist schematic of citizenship and technological modernity, which advances—implicitly or not—colonial constructions of the land as terra nullius, and thus severely limits or frustrates attempts to enlist them in anti-colonial analyses. In response, this paper places McLuhan into dialogue with Cree artist and scholar Cheryl L’Hirondelle, arguing that such a move can begin to disrupt the settler underpinnings in McLuhan’s ideas, and also broaden the potential for these ideas to be applied within contemporary queries into decolonial citizenships on Turtle Island. Our paper focuses on L’Hirondelle’s nikamon ohci askiy (songs because of the land). An interactive digital platform framed through Cree cosmology, nikamon ohci askiy is a multilayered work that explores technological mediations of nation, land, and Indigenous citizenship. Similar to other Indigenous theories of new media, this work challenges the view of land as barren/hostile, in particular by emphasizing land-based animate relationships. Ultimately, this paper argues that the new media ecologies proffered through L’Hirondelle’s work contest settler liberal citizenship, and reorients understandings of “networks” and “the digital” as crucially grounded in Indigenous notions of reciprocality and relationality

Résumé | Les idées de Marshall McLuhan ont été fondamentales dans l’élaboration des compréhensions sur le rôle des médias et de la médiation dans le paysage, l’identité, et l’idée de la nation. En même temps, ses théories restent attachées à schéma humaniste libéral de la citoyenneté et de la modernité technologique qui avance, implicitement ou non, les constructions coloniales de la terre comme terra nullius, et limite ainsi ou freine sévèrement les tentatives de les enrôler dans des analyses anticoloniales. En réponse, cet article établit un dialogue entre McLuhan et Cheryl L’Hirondelle, artiste et universitaire crie, soutenant qu’un tel mouvement peut commencer à perturber les fondements qu’ont les colons des idées de McLuhan, et également élargir la possibilité que ces idées soient appliquées dans les requêtes contemporaines de décolonisation des citoyennetés sur l’Île de la Tortue. Notre article se concentre sur les nikamon ohci askiy de L’Hirondelle (chansons à cause de la terre). Plateforme numérique interactive encadrée par la cosmologie crie, nikamon ohci askiy est un travail complexe qui explore les médiations technologiques de la nation, de la terre, et de la citoyenneté autochtone. Comme d’autres théories autochtones sur les nouveaux médias, ce travail remet en question la vision de la terre comme stérile/hostile, en particulier en mettant l’accent sur les relations animées terrestres. En fin de compte, cet article soutient que les écologies des nouveaux médias véhiculées par le travail de L’Hirondelle contestent la citoyenneté libérale des colons et réorientent la compréhension des « réseaux » et du « numérique » comme fondamentalement ancrée dans les notions autochtones de réciprocité et de relationnalité.

Author Biographies

Jessica Jacobson-Konefall, University of Toronto

Jessica Jacobson-Konefall (Ph. D.) est chercheuse postdoctorale du CRSH à l’Université de Toronto, au Département d’histoire de l’art. Son travail porte sur l’art écologique et la citoyenneté environnementale au Canada (2017-2019). Elle a complété son doctorat à l’Université Queen’s à l’automne 2015 (2011-2015) et a été chercheuse postdoctorale au Centre for Globalization and Cultural Studies de l’Université du Manitoba (2016-2017). Elle enseigne à l’Université de Winnipeg et à l’Université du Manitoba (2010-) et travaille comme assistante et archiviste auprès des artistes Rebecca Belmore et Osvaldo Yero (2014-). Elle travaille actuellement sur une monographie avec la conservatrice crie Daina Warren : Indigenous New Media Arts: Translocal Cosmologies (McGill-Queen’s University Press, en cours). Son travail est publié dans de nombreuses anthologies universitaires et revues.

Dr. Jessica Jacobson-Konefall is a SSHRC postdoctoral research fellow at the University of Toronto, in the Department of History of Art. Her work focuses on eco art and ecological citizenship in Canada (2017-19). She completed her PhD at Queen’s University in fall 2015 (2011-15), and was formerly a postdoctoral research fellow at the University of Manitoba, Centre for Globalization and Cultural Studies (2016-17). She teaches at the University of Winnipeg and University of Manitoba (2010-) and works as assistant and archivist to artists Rebecca Belmore and Osvaldo Yero (2014-). She is currently working on a monograph with Cree curator Daina Warren, Indigenous New Media Arts: Translocal Cosmologies (McGill-Queen’s University Press; in process). Her work is published in numerous scholarly anthologies and journals.

May Chew

May Chew a reçu son doctorat en études culturelles de l’Université Queen’s, où sa recherche a examiné l’utilisation des technologies interactives et immersives dans divers lieux muséologiques à travers le Canada, et comment celles-ci facilitent la pratique matérielle de la citoyenneté nationale et culturelle. Elle est actuellement boursière postdoctorale MITACS au Sensorium Centre for Digital Arts de l’Université York. Chew collabore à Houses on Pengarth, un projet de recherche et de conservation axé sur le développement, dans la communauté de Lawrence Heights à Toronto, d’un laboratoire d’art expérimental engagé socialement. Son travail récent apparaît dans l’anthologie Material Cultures in CanadaInternational Journal of Heritage Studies, et un numéro à paraître du Journal of Canadian Art History. Chew enseigne actuellement au Cinema Studies Institute de l’Université de Toronto. Elle est également rédactrice en chef de la revue PUBLIC: Art/Culture/Ideas.

May Chew received her Doctorate in Cultural Studies from Queen’s University, where her research examined the uses of interactive and immersive technologies in diverse museological sites across Canada, and how these facilitate the material practice of nation and cultural citizenship.  She is currently a MITACS Postdoctoral Fellow at York University’s Sensorium Centre for Digital Arts. Chew collaborates on Houses on Pengarth, a research and curation project centred on developing a socially-engaged, experimental art lab in Toronto’s Lawrence Heights community. Her recent work appears in the anthology Material Cultures in Canada, the International Journal of Heritage Studies and an upcoming issue of the Journal of Canadian Art History. Chew currently teaches in the Cinema Studies Institute at the University of Toronto. She also serves as Managing Editor for the journal, PUBLIC: Art/Culture/Ideas.

Daina Warren

Diana Warren est membre de la nation crie Montana ou Akamihk à Maskwacis (Bear Hills), en Alberta. En 2000, elle a été récipiendaire du programme d’aide aux conservateurs autochtones pour des résidences en arts visuels du Conseil des arts du Canada afin de travailler avec grunt gallery à Vancouver. Cette opportunité a mené à un poste permanent au centre d’artistes autogéré en tant que conservatrice adjointe et administratrice jusqu’en 2009. Warren a terminé sa résidence au Musée des beaux-arts du Canada à Ottawa, en Ontario, où elle a été conservatrice de l’exposition collective Rien ne m’arrêtera. Elle a obtenu son baccalauréat en 2003 de l’Emily Carr University of Art and Design. Warren est diplômée d’un programme de maîtrise en histoire de l’art, ayant fait des études critiques en conservation de l’Université de la Colombie-Britannique (2012). En 2015, Warren a reçu le Emily Award de l’Emily Carr University. Elle a aussi été sélectionnée comme l’une des six conservatrices autochtones de la délégation du Conseil des arts du Canada pour participer en décembre 2016 à l’International First Nations Curators Exchange à Porirua, en Nouvelle-Zélande. Elle est actuellement la directrice de l’Urban Shaman Contemporary Aboriginal Art à Winnipeg, au Manitoba.

Daina Warren is a member of the Montana or Akamihk Cree Nation in Maskwacis (Bear Hills), Alberta. In 2000, she was awarded Canada Council’s Assistance to Aboriginal Curators for Residencies in the Visual Arts program to work with grunt gallery in Vancouver. This opportunity led to a permanent position with the artist-run centre as an associate curator and administrator until 2009. Warren completed the Canada Council’s Aboriginal Curatorial Residency at the National Gallery of Canada in Ottawa, Ontario, where she curated the group exhibition Don’t Stop Me Now. She has received her Bachelor’s degree in 2003, graduating from the Emily Carr University of Art and Design. Warren graduated from a Masters in Art History program, completing the Critical and Curatorial Studies from the University of British Columbia (2012). Warren was awarded the 2015 Emily Award from Emily Carr University and selected as one of six Indigenous women curators as part of 2016 Canada Council for the Arts Delegation to participate in the International First Nations Curators Exchange in Porirua, New Zealand in December 2016. She is currently the Director of Urban Shaman Contemporary Aboriginal Art in Winnipeg, Manitoba.

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Published

2018-08-12

How to Cite

Jacobson-Konefall, J., Chew, M., & Warren, D. (2018). Songlines, not Stupor: Cheryl L’Hirondelle’s nikamon ohci aski: songs because of the land as Technological Citizenship on the Lands Currently Called “Canada”. Imaginations: Journal of Cross-Cultural Image Studies, 8(3), 71–82. https://doi.org/10.17742/IMAGE.MA.8.3.5