Our World: McLuhan’s Idea of Globalized Presence as the Prehistory of Computational Temporality

Authors

  • Mohammad Salemy The New Centre for Research & Practice

DOI:

https://doi.org/10.17742/IMAGE.MA.8.3.9

Abstract

Abstract | The 1960s was the decade in which satellite technology was introduced to the television world via a series of live broadcasts. With the active participation of 46 stations, BBC’s Our World (1967) was undoubtedly the most globally far-reaching of them all. Conceived around Marshall McLuhan’s concept of the communicative global village, the special program took full advantage of satellites to reach a truly global audience and use the occasion to announce the dawn of globalization and what living in a small and thoroughly connected world would mean for its inhabitants. Prominent in the broadcast was the program’s Canadian segment, which aired right after the introduction and included an interview with Marshal McLuhan in the Canadian Broadcasting Corporation’s studio in Toronto. This paper considers McLuhan’s contributions both to the ideas and practices of planetary communication as well as his direct involvement with the production of Our World. I demonstrate how McLuhan’s understanding of the co-constitution of time and space not only set live television broadcasts apart from other temporal media but that, through these spatiotemporal affinities, One World can be considered to belong to the prehistory of our contemporary telecomputational technologies such as the Internet and mobile phones.

Résumé | Les années 1960 ont été la décennie où la technologie satellitaire a été introduite dans le monde de la télévision par le biais d’une série d’émissions en direct. Avec la participation active de 46 stations, Our World (1967) de la BBC a été sans aucun doute été l’émission la plus diffusée à travers le monde. Conçu autour du concept du village planétaire de communication de Marshall McLuhan, le programme spécial a profité pleinement des satellites pour atteindre un public véritablement mondial et a saisi l’occasion pour annoncer l’aube de la mondialisation et ce que vivre dans un monde petit et complètement connecté signifierait pour ses habitants. Le segment canadien du programme, diffusé juste après l’introduction, a été mis en vedette et comprenait une entrevue avec Marshall McLuhan dans le studio de la Société Radio-Canada à Toronto. Cet article considère les contributions de McLuhan aux idées et aux pratiques de la communication planétaire, mais aussi son implication directe dans la production d’Our World. Je démontre comment la compréhension de McLuhan de la co-constitution du temps et de l’espace non seulement sépare les émissions télévisées en direct des autres médias temporels, mais aussi, par ces affinités spatio-temporelles, comment One World peut appartenir à la préhistoire de nos technologies de télécommunication contemporaines comme Internet et les téléphones mobiles.

Author Biography

Mohammad Salemy, The New Centre for Research & Practice

Mohammad Salemy est un artiste, critique et conservateur indépendant établi à New York. Il possède une maîtrise en études critiques en conservation de l’Université de la Colombie-Britannique. Il a montré ses œuvres dans Home Works 7 d’Ashkal Alwan (Beyrouth) et Witte de With (Rotterdam). Ses écrits ont été publiés dans e-fluxFlash ArtThird Rail et Brooklyn Rail, et il a préparé des expositions à la Morris and Helen Belkin Art Gallery, Access Gallery, et Satellite Gallery à Vancouver ainsi qu’à tranzitdisplay à Prague. En 2014, il a organisé la conférence Incredible Machines. L’expérimentation de conservation « For Machine Use Only » de Salemy a été incluse dans la 11e édition de la Biennale de Gwangju (2016). Il codirige actuellement les programmes d’éducation au New Centre for Research & Practice.

Mohammad Salemy is an independent New York based artist, critic, and curator who holds an MA in critical curatorial studies from the University of British Columbia. He has shown his works in Ashkal Alwan’s Home Works 7 (Beirut) and Witte de With (Rotterdam). His writings have been published in e-fluxFlash ArtThird Rail, and Brooklyn Rail, and he has curated exhibitions at the Morris and Helen Belkin Art Gallery, Access Gallery, and Satellite Gallery in Vancouver as well as Transit Display in Prague. In 2014, he organized the Incredible Machines conference. Salemy’s curatorial experiment “For Machine Use Only” was included in the 11th edition of Gwangju Biennale (2016). He currently co-organizes the education programs at The New Centre for Research & Practice.

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Published

2018-08-12

How to Cite

Salemy, M. (2018). Our World: McLuhan’s Idea of Globalized Presence as the Prehistory of Computational Temporality. Imaginations: Journal of Cross-Cultural Image Studies, 8(3), 129–138. https://doi.org/10.17742/IMAGE.MA.8.3.9