Assembling the (Non)Human: The Animal as Medium

Authors

  • Jody Berland York University

DOI:

https://doi.org/10.17742/IMAGE.MA.8.3.10

Abstract

Abstract | This article revisits McLuhan’s well-known phrase “the message is the medium,” and it asks: What if the medium is an animal?  McLuhan’s understanding of his own phrase was profoundly anthropocentric, as critics have noted. But his legacy in mediation theory combined with the insights of interdisciplinary animal studies make it possible to expand the possibilities of the phrase.  Media history also challenges the anthropocentric concept of the medium or the mediation process.  While the use of animal as medium predates the electric media with which McLuhan was concerned,  early computer devices and later mobile technologies have pursued users’ engagement through didactically visible identification with/as animal spirits.  Animals have become “naturalized” along with the indispensability of these devices as essential mediators of connectivity.  In contemporary media arts, we see animals mediate and metaphorically stand for the vitality of mediated connectivity.  Recognizing animal figures as mediators of mediation shifts the balance, the affect, and the price of what McLuhan called our “shared media situation.” They are both luring enchantments into digital connectivity and anxious premediations of rising challenges to anthropocentric humanism and its destructive blind spots which continue to shape the world.

Résumé | Cet article revisite la phrase bien connue de McLuhan « le message est le médium », et il demande : et si le médium est un animal? La compréhension de McLuhan de sa propre phrase était profondément anthropocentrique, comme les critiques l’ont noté. Cependant, son héritage dans le domaine de la théorie de la médiation, combiné avec les connaissances des études interdisciplinaires sur les animaux, permet d’élargir les possibilités de la phrase. L’histoire des médias remet également en cause le concept anthropocentrique du médium ou du processus de médiation. Bien que l’utilisation de l’animal comme médium soit antérieure aux médias électriques dont parlait McLuhan, les premiers dispositifs informatiques et les technologies mobiles subséquentes ont poursuivi l’engagement des utilisateurs grâce à une identification didactiquement visible avec/comme des esprits des animaux. Les animaux sont devenus « naturalisés », parallèlement au caractère indispensable de ces dispositifs comme médiateurs essentiels de la connectivité. Dans les arts médiatiques contemporains, nous voyons les animaux faire de la médiation et métaphoriquement représenter la vitalité de la connectivité médiée. Reconnaître les figures animales comme médiateurs de la médiation modifie l’équilibre, l’effet, et le prix de ce que McLuhan appelle notre « situation médiatique partagée ». Ils entraînent à la fois un ensorcellement vers la connectivité numérique et des préméditations anxieuses des défis croissants de l’humanisme anthropocentrique et de ses angles morts destructeurs qui continuent à façonner le monde.

Author Biography

Jody Berland, York University

Jody Berland est professeure au Département des sciences humaines et aux programmes d’études supérieures en communication et culture, sciences humaines, sciences et technologie, et pensée sociale et politique, à Université York de Toronto. Elle est l’auteure de plus de 50 articles et chapitres de livres sur les processus de médiation impliquant la musique, la technologie, la culture, le lieu et la nature. Son prochain livre, Virtual Menageries in Network Cultures (MIT Press, Leonardo Books 2018), retrace le rôle de la médiation animale depuis le début du commerce colonial jusqu’aux nouvelles technologies connectives. Son livre North of Empire: Essays on Cultural Technologies and the Production of Space (Duke University Pres 2009) a reçu en 2010 le prix littéraire G.J. Robinson de l’Association canadienne de communication. Berland est chercheuse principale du projet « Digital Animalities: Media Representations of Nonhuman Life in the Age of Risk », financé par le CRSH.  Elle est aussi professeure invitée au Centre for Human Animal Studies à l’université Edge Hill au Royaume-Uni. Elle est rédactrice émérite de TOPIACanadian Journal of Cultural Studies, et a supervisé de nombreux mémoires et thèses.

Jody Berland is Professor, Department of Humanities, and Graduate Programs in Communication and Culture, Humanities, Science and Technology Studies and Social and Political Thought, York University, Toronto, Canada. She has written more than 50 articles and book chapters on processes of mediation involving music, technology, culture, place, and nature. Her forthcoming book, Virtual Menageries in Network Cultures (MIT Press, Leonardo Books 2018) traces the role of animal mediation from early colonial trade to new connective technologies. Her book North of Empire: Essays on Cultural Technologies and the Production of Space (Duke University Pres 2009) was awarded the Canadian Communication Association’s G.J. Robinson book prize in 2010. Berland is Principle Investigator of the SSHRC funded project, “Digital Animalities: Media Representations of Nonhuman Life in the Age of Risk” and Visiting Professor, Centre for Human Animal Studies, Edge Hill University, UK. She is Editor Emerita of TOPIA: Canadian Journal of Cultural Studies, and has supervised many theses and dissertations.

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Published

2018-08-12

How to Cite

Berland, J. (2018). Assembling the (Non)Human: The Animal as Medium. Imaginations: Journal of Cross-Cultural Image Studies, 8(3), 139–152. https://doi.org/10.17742/IMAGE.MA.8.3.10